zum Inhalt springen

Kurzbiographie

Frau Dr. Verena Dorner vertritt bis zum Ende des Sommersemesters 2017 die Professur für Wirtschaftsinformatik und Operations Research an der Universität zu Köln. Frau Dorner ist Forschungsgruppenleiterin und Leiterin des Experimentallabors KD2Lab (Karlsruhe Decision and Design Lab) am KIT. 2012 promovierte Frau Dorner summa cum laude an der Universität Passau zum Thema Projektportfoliomanagement. Sie absolvierte während und nach ihrer Promotion Lehraufträge und Forschungsaufenthalte in Ungarn, Finnland, Malaysia und Australien. Ihre Forschung an der Schnittstelle zwischen Wirtschaftsinformatik und experimenteller Ökonomie wurde zweimal mit dem Heinz-Sauermann-Förderpreis der Gesellschaft für experimentelle Wirtschaftsforschung ausgezeichnet.

Forschungsschwerpunkte

•  Decision Support & Business Intelligence
•  E-Commerce & Online User Behaviour
•  Behavioural & Experimental Economics
•  NeuroIS

Ausgewählte Publikationen

Jung, D., Dorner, V.: Decision Inertia and Arousal: Using NeuroIS to Analyze Bio-Physiological Antecedents of Decision Inertia in a Dual Choice Paradigm (angenommen bei Gmunden Retreat on NeuroIS 2017)

Knierim, M., Rissler, R., Dorner, V., Mädche, A., Weinhardt, C.: The psychophysiology of flow: A systematic review of peripheral nervous system features (angenommen bei Gmunden Retreat on NeuroIS 2017)

Hariharan, A., Adam, M., Dorner, V., Lux, E., Müller, M., Pfeiffer, J., Weinhardt, C. (forthcoming): Brownie: A platform for conducting NeuroIS experiments. Journal of the Association of Information Systems

Scholz, M., Dorner, V., Schryen, G., Benlian, A. (2017): A configuration-based recommender system for supporting e-commerce decisions. European Journal of Operational Research 259: 205-215

Both, F., Adam, M.T.P., Dorner, V. Hariharan, A., Lux, E., Weinhardt, C. (2016): A Tabu Search-based Approach for Perfect Stranger Matching in Economic Experiments, Economics Letters 145: 235-238

Müller, E., Flickinger, M., Dorner, V. (2015): Knowledge junkies or careerbuilders? A mixed-methods approach to exploring the determinants of students’ intention to earn a PhD. Journal of Vocational Behavior 90: 75-89

Scholz, M., Dorner, V., Franz, M., Hinz, O. (2015): Measuring Consumers' Willingness-to-Pay with Utility-based Recommendation Systems. Decision Support Systems 72: 62-71

Dorner, V., Ivanova, O., Scholz, M. (2013): Think Twice Before You Buy! How Recommendations Affect Three-Stage Purchase Decision Processes. In: ICIS Proceedings, Mailand (IT)

Scholz, M., Dorner, V., Landherr, A., Probst, F. (2013): Awareness, Interest, and Final Decision: The Effects of User- and Marketer-Generated Content on Consumers’ Purchase Decisions. In: ICIS Proceedings, Mailand (IT)

Scholz, M., Dorner, V. (2013): The Recipe for the Perfect Review? An Investigation into the Determinants of Online Review Helpfulness. BISE/Wirtschaftsinformatik 03: 141–151. (Special Issue “BISE and Marketing”)

Dorner, V., Scholz, M. (2013): Predicting and Economically Exploiting Utility Thresholds with Utility-based Recommendation Systems. In: Proceedings of the 21st European Conference on Information Systems, Utrecht (NL)